اینترنت بدون لینوکس!

اشتراک وفاداری (ماهی یک چایی)

می‌توانید از محتویات این باکس بگذرید و یک‌راست به سراغ نوشته اصلی بروید. قبل از خرید اشتراک وفاداری، مزایای آن را از طریق این پیوند مشاهده کنید. لطفا تنها بعد از خواندن «مزایای خرید اشتراک» اقدام به خرید کنید.

به نظر شما آیا بدون وجود لینوکس اینترنتی در کار خواهد بود؟ راستش، خواهد بود چرا که نیاز به یک شبکه‌ی جهانی آنقدر شدید است که با حذف یک عنصرِ هرچند حیاتی، باز هم به طریقی به حیات خود ادامه خواهد داد. ولی بدون لینوکس، اینترنت، به شکلی که اکنون رو در روی ما نشسته وجود خارجی نخواهد داشت.

لینوکس خیلی متواضعانه روزانه به میلیاردها انسان بدون اینکه منتی بر سر کسی بگذارد کمک می‌کند. بسیاری از وسایل هوشمند شما از هسته‌ی قدرتمند لینوکس بهره می‌برند و کارها را برای‌تان آسان‌تر می‌کنند. با وجود نقش برجسته‌ای که لینوکس در زندگی انسان‌ها بازی می‌کند، ولی بسیاری از افراد حتی نامش را نمی‌دانند چرا که برخلاف سیستم‌های بسته‌ای که با پولِ جیب شما برای‌تان تبلیغات گسترده‌ای می‌کنند، لینوکس توسط هزاران نفر و یک سری از کمپانی‌ها به صورت داوطلبانه توسعه داده می‌شود و هدفش خالی کردن جیب انسان‌ها نیست، در نتیجه آن طور که بقیه می‌توانند از مزیت‌هایشان در کنفرانس‌ها تعریف کنند، نمی‌تواند خودستایی کند. در عوض تمرکزش را بر روی کمک به تعداد هرچه بیشتر انسان‌ها گذاشته و بالحق که به این مهم هم دست یافته است. البته از عجایب دنیای امروز هم می‌توان به تعداد بیشماری از همین انسان‌ها اشاره کرد که برای کمپانی‌های مطرح سر و دست می‌شکنند و تا خبر بدی برای لینوکس و یا نرم‌افزارهای آزاد به بیرون درز می‌کند، احساس می‌کنند کمپانی محبوبشان اثبات شده و از طرفی دخل لینوکس در آمده. راستش دخل لینوکس بیاید، دخل خودمان آمده. پیش‌تر از همه هم دخل اخلاقیات و البته نحوه‌ی الویت‌بندی‌مان که نمی‌توانیم تشخیص دهیم چه چیزی به صلاحمان است و چه کسی خیرمان را می‌خواهد، آمده است.

خب از جو موعظه که خارج شویم بهتر است به موضوع اصلی خودمان برگردیم. بنیاد لینوکس یک ویدیویی طنز در خصوص دنیای بدون موتورهای جستجوی اینترنتی را منتشر کرده که حرف اصلی‌ش «تصور دنیای بدون لینوکس سخت است» است. همچنین می‌گوید که دنیای بدون لینوکس، دنیای بدون اینترنت است. هرچند احتمالا دنیای بدون لینوکس، دنیای بدون اینترنت نیست ولی دنیای کاملاً متفاوتی خواهد بود.

http://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/7CaFM/vt/frame
دانلود ویدیو | مشاهده از طریق یوتیوب

در حقیقت اینترنت با حمایت دولتی در سال ۱۹۶۹ استارت خورد؛ زمانی که لینوس توروالدز هنوز به دنیا هم نیامده بود. این ویدیوی منتشر شده بیشتر در خصوص جستجو در سطح وب است و نه خود اینترنت. وب در سال ۱۹۹۱ بر روی ایستگاه‌های کاری NeXTStation طراحی شده توسط جابز استارت خورد. زمانی که تیم برنرز-لی اولین وب‌سرورها را وارد فاز اجرایی می‌کرد، توروالدز اعلام کرد که بر روی سیستم‌عاملی که ما آن را به اسم لینوکس می‌شناسیم کار می‌کند.

پس حرف حساب بنیاد لینوکس که می‌گوید اینترنتی بدون لینوکس در کار نخواهد بود چیست؟

راستش حق با بنیاد لینوکس است. اینترنتی که ما می‌شناسیم و نه آن اینترنت عصر حجر، بدون لینوکس وجود نخواهد داشت.

بیست و پنج وب‌سایت برتر دنیا را (بر اساس الکسا) در نظر بگیرید. فقط دو عدد از آن‌ها بر روی بستر لینوکسی اجرا نمی‌شوند. live.com و bing.com که هر دو متعلق به مایکروسافت هستند. از یاهو تا ای‌بی و توییتر و … گرفته، همه از لینوکس استفاده می‌کنند. +

کمی که ریزتر شویم تاثیر شگفت‌انگیز لینوکس در دنیای وب را بیش از این حرف‌ها مشاهده می‌کنیم. بر اساس اطلاعات الکسا ۹۶/۳ درصد از یک میلیون وب‌سرور برتر دنیا، در دل خود لینوکس را دارند. چند درصد باقی‌مانده به صورت مساوی بین ویندوز و FreeBSD تقسیم شده است. +

کارتون یاد شده بر روی جستجو در وب متمرکز شده و همه ما می‌دانیم که گوگل از لینوکس استفاده می‌کند و حتی سیستم‌عامل‌های مبتنی بر آن می‌سازد. بینگ که رده‌ی دوم را دارد بر روی Windows Server 2012 اجرا می‌شود و یاهو از توزیع لینوکس مخصوص به خودش استفاده می‌کند. Ask و AOL هم به عنوان رده‌های بعدی در سرچ انگلیسی، از لینوکس استفاده می‌کنند.

البته در حال حاضر بسیاری از افراد به جای جستجو، محتویات جدید را از طریق شبکه‌های اجتماعی پیدا می‌کنند. بر طبق گزارشی در سال ۲۰۱۴ مشخص شد که ۳۱/۲۴ درصد کل ترافیک سایت‌ها از طریق ۸ شبکه‌ی اجتماعی برتر تأمین می‌شود. +

شماره‌ی یک این لیست کسی نیست به غیر از فیس‌بوک که خب لینوکسی‌ست. بقیه موارد شامل پینترست، توییتر، استامبل‌آپون، ردیت، گوگل‌پلاس، لینکدین، و یوتیوب هم لینوکسی هستند.

به عبارت ساده‌تر، دنیای اینترنتی که اکنون با آن روبرو هستیم بدون لینوکس اصلا وجود نداشت.

حالا چرا لینوکس به این محبوبیت در بین ارائه کنندگان سرویس‌های اینترنتی رسیده؟ به این خاطر که لینوکس پایدار است، استانداردهای مشخصی دارد و از نظر امنیتی در شرایط مطلوبی به سر می‌برد. از طرفی در کاهش هزینه‌های ارائه‌دهندگان سرویس‌های اینترنتی بسیار مؤثر است.

درست است که در رده‌ی دسکتاپ، بنا به دلایلی لینوکس سهم زیادی را نتوانسته کسب کند و بسیاری از ماها مستقیما چشم در چشمان پنگوئن خوش‌قلب نمی‌توانیم بیندازیم، ولی این چیزی از ارزش‌ها و نقش گسترده‌ی این کاردستی بزرگ در زندگی ما کم نمی‌کند.

برگرفته شده است: ZDNet

اولین نفری باشید که نظر می‌گذارد

پاسخ دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد