رسانه سلامت گستر

اشتراک وفاداری (ماهی یک چایی)

می‌توانید از محتویات این باکس بگذرید و یک‌راست به سراغ نوشته اصلی بروید. قبل از خرید اشتراک وفاداری، مزایای آن را از طریق این پیوند مشاهده کنید. لطفا تنها بعد از خواندن «مزایای خرید اشتراک» اقدام به خرید کنید.

رسانه سلامت‌گُستر چیست؟

تلویزیون را روشن می‌کنید و تبلیغ محصولی را می‌بینید که با ویژگی‌های خاصی، سلامت شما را تضمین می‌کند. اغوا شده و فردا به دنبال آن می‌افتید.

کانالی در تلگرام از معجزه‌ای در درمان سرطان صحبت می‌کند که صاحبان قدرت اجازه‌ی معرفی آن را نمی‌دهند، و بی‌مهابا از خاصیت‌های شگفت‌انگیز آن می‌گوید.

چه خبر است؟ چرا اینقدر رسانه‌ها به این موضوع اهمیت می‌دهند؟

جوابش ساده است: «چون سلامت برای مردم، مهم است و خیلی هم مهم است».

حالا اینکه «سالم زیستن» برای مردم مهم است آیا بدان معنی‌ست که برای رسانه هم «سلامت مردم» مهم است؟ این موضوع را نمی‌توان به راحتی فهمید چرا که هدف رسانه‌هایی که دور و برمان را گرفته‌اند، نه ارتقا سلامت ما، بلکه جذب توجه ماست. و از آنجایی که سلامت برای ما مهم و البته «جذاب» است، این مورد به سرفصلی داغ، برای رسانه‌ها تبدیل شده است.

خب، با این اوصاف رسانه‌ها بد، شیطان‌صفت و خبیث هستند؟ به نظر من نمی‌توان در این خصوص نظر قطعی داد. در اصل هستند و البته بسیار زیاد هم هستند رسانه‌هایی که سلامت مردم برای‌شان پشیزی ارزش ندارد و تنها توجه مردم را می‌خواهند. این رسانه‌ها با ساخت شایعات، تحریف واقعیات و یا نگفتن تمام حقیقت تنها با هدف جلب نظر مردم مطلب ارائه، تیترهای جنجالی ابداع، و خلاصه تمام تلاششان را برای هدفشان می‌کنند.

در طرف دیگر هستند رسانه‌هایی که در کنار جلب نظر مردم سعی می‌کنند با ارائه‌ی مطالب علمی و موثق، سلامت مردم را نیز در اولویت خود قرار دهند. شناسایی اینکه چه رسانه‌ای در حال ساخت خبرهای ساختگی و کذب برای سلامت و چه رسانه‌ای در تلاش برای ارائه‌ی مطلب خوب است همیشه ساده نیست ولی نشدنی هم نیست.

شاید بد نباشد با خودم بلند بلند فکر کنم و ببینم چگونه می‌شود به رسانه‌ای اعتماد کرد.

اول از همه موضوع را از کلِ یک رسانه، به یک خبر درج شده در آن تقلیل می‌دهم. بعد بررسی می‌کنم که ادعاهای مطرح شده چقدر غلوآمیز و اغواکننده‌اند. هرچقدر این ادعاها فریبنده‌تر باشند بایستی منبع ارائه شده موثق‌تر و قوی‌تر باشد. سپس به دنبال منبع ارائه شده توسط مطلب می‌گردم. هر منبعی، موثق نیست و می‌توانم برای شناسایی منابع موثق از گوگل کمک بگیرم. معمولا سایت‌هایی با رنک و رتبه‌ی بالا، در ارائه‌ی اخبار کذب محتاط‌تر عمل می‌کنند. به عنوان مثال BBC کمتر به خود جرئت ارائه‌ی یک خبر کاملا کذب را می‌دهد تا وبلاگ «غلام شش لول بند».

اگر در مطلب به دانشمندان، محققان و… اشاره شده است، حتما از نویسنده، منبع می‌خواهم چرا که شایعات برای موثق نشان دادن خودشان، به «دانشمندان» به خصوص از نوع کافر، «محققان»، «ناسا» و… آویزان می‌شوند، بدون اینکه اسم و نشانی از آن دانشمند یا سند و مدرکی من‌باب تایید آن ارائه کنند.

حالا اگر رسانه‌ای را دیدم که با افتخار اقدام به انتشار چنین مواردی می‌کند و در صورت درخواست منابع معتبر طفره می‌رود برای خاطر خودم هم که شده آن را از زندگی‌ام حذف می‌کنم.

سلامت من، بازیچه‌ی سودجویانی نیست که برای کسب مال، آن را به خطر بیندازند، در نتیجه در خصوص اخبار سلامت سختگیری را دوچندان کرده تا مطمئن شوم به خودم ضرری نمی‌زنم.

خوشحال می‌شم که شما هم در این مورد با من بلندبلند فکر کنید.

1 بازتاب

  1. سوسیس و کالباس بخوریم یا نخوریم؟ - ایلولا

پاسخ دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد