با چه احتمالی به دنیا آمدم؟

اشتراک وفاداری (ماهی یک چایی)

می‌توانید از محتویات این باکس بگذرید و یک‌راست به سراغ نوشته اصلی بروید. قبل از خرید اشتراک وفاداری، مزایای آن را از طریق این پیوند مشاهده کنید. لطفا تنها بعد از خواندن «مزایای خرید اشتراک» اقدام به خرید کنید.

فرض کنید که یک بیگ‌بنگ دیگر از راه برسد. درست شبیه به بیگ‌بنگی که از سر گذراندیم. وقتی می‌گویم درست شبیه به آن یعنی شبیه از هر نظر. آیا شما باز به دنیا می‌آیید؟ باید بگویم که اینجور فکر می‌کنم. ولی آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که با چه احتمالی به دنیا آمده‌اید؟ حتی نمی‌توانید فکرش هم بکنید که چقدر خوش‌شانس یا شاید بدشانس بوده‌اید که اکنون اینجا هستید و این نوشته را می‌خوانید.

بیایید کمی ریاضی‌بازی کنیم

احتمال اینکه پدر و مادرتان همدیگر را در این دنیای بزرگ ما ببینند چقدر بوده؟ به هر حال پیش‌نیاز به دنیا آمدن شما بوده‌اند.

طبق محاسبه‌ی این اینفوگرافیک احتمالش یک بر روی بیست هزار بوده. خب هنوز خیلی کم نیست.

بگذارید ببینیم احتمال اینکه پدر و مادرتان با هم بمانند و صاحب بچه شوند چقدر بوده است. خب به احتمال یک در ده با همدیگر همسخن شده‌اند و به احتمال یک در ده برای ملاقات بعدی قرار گذاشته‌اند و باز هم یک در ده به رابطه‌شان ادامه داده‌اند و به احتمال یک از دو هم بچه‌دار شده‌اند. ضرب که کنیم می‌شود یک در دو هزار.

حالا یک در دوهزار ضربدر یک بر بیست هزار می‌شود یک بر چهل میلیون.

تا اینجا احتمال به دنیا آمدن یک فرزند از دو نفر روی کره‌ی زمین یک در چهل میلیون بوده است.

خب اوضاع دارد جالب می‌شود. نوبت به تخمک و اسپرم می‌رسد. مادر حدود ۱۰۰هزار تخمک در طول عمرش تولید می‌کند و پدر حدود ۴ تریلیون اسپرم. اوه، پدرِ سخت‌کوشم! هرچند برخلاف این اعداد، مادر فداکارم بیشتر در این فرآیند اذیت می‌شود.

حالا احتمال اینکه آن تخمک و اسپرمی که شما را ساخته‌اند به هم برسند چقدر است؟

یک بر روی چهار و ۱۷ عدد صفر ناقابل جلویش. بلد نیستم عددش رو بخوانم!

نگرخید، هنوز کار داریم!

الان شما اینجا هستید و خب این را مدیون تمام آن اتفاقاتی هستید که پیش از شما افتاده. حتی تمام آن اتفاقاتی که برای اجداد شما افتاده است. اتفاقی که برای اولین انسان، اولین نخستی و اولین تک‌سلولی. تمام این‌ها به هم متصل شده تا شما اینجایید. پس بیایید کمی ریزتر شویم.

احتمال اینکه رشته‌ی نسل شما از ظهور اولین انسان به این طرف پاره نشود تا به شما برسد چقدر است؟ چیز زیادی نیست. یک بر روی یک و چهل و پنج هزار صفر جلوی آن.

بزرگ است؟ در مقابل چیزی که می‌خواهم بگویم، خیر!

احتمال اینکه هر کدام از این اجداد شما به دنیا بیاید با احتمال برخورد تخمک و اسپرم والدینش رابطه مستقیم دارد. پس باید این عدد را در آن نیز ضرب کنیم.

یک بر روی یک عدد یک و جلوی آن دو میلیون و ششصد و چهل هزار عدد صفر. باز هم ناقابل!

یک جمعی که بزنیم می‌شود یک عدد یک به علاوه‌ی دو میلیون و ششصد و هشتاد پنج هزار صفر جلوی آن.

خب میانگین اتم‌هایی که بدن ما را تشکیل داده ده به توان ۲۷ است. تعداد اتم‌های زمین هم ده به توان ۵۰ و تعداد اتم‌های کل جهان هستی چیزی حدود ده به توان ۸۰. یعنی یک عدد یک و هشتاد صفر ناقابل جلوی آن می‌شود کل اتم‌هایی که جهان هستی را تشکیل داده است. در مقابل کسر عددی که احتمال به دنیا آمدن ما را نشان می‌دهد و دو میلیون و ششصد و هشتاد پنج هزار  صفر دارد، هیچ است. از هیچ هم هیچ‌تر!

به مساله اینجور نگاه کنید که دو میلیون نفر با هم به بازی با تاسی که به جای شش طرف، یک تریلیون طرف دارد بپردازند بعد همه آن تاس را بیندازند و همه‌ی آن تاس‌ها یک عدد را نشان دهد.
مثلا همه‌ی دو میلیون تاس عدد ۵۵۰.۳۴۳.۲۷۹.۰۰۱ را نشان دهد.

ته حرفم این است که احتمال به دنیا آمدن شما در این دنیا، تقریبا صفر است. خیلی هم به صفر مطلق نزدیک است.

صفر…

حالا اینفوگرافیک رو ببینید.

با چه احتمالی به دنیا آمده‌ایم

اطلاعات بیشتر در این پیوند.

3 دیدگاه

  1. پس نتیجه میگیریم که زندگی بسیار ارزشمندترازاونی که فکرشو میکنیم……

  2. اونوقت شانس اینکه تو قرعه کشی ایرانخودرو برنده بشیم خیلی خیلی کمتر از شانس به دنیا اومدنمونه

1 بازتاب

  1. ناامیدی، نیستی، و آسمان - ایلولا

پاسخ دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد