چطور بهتر یاد بگیریم | 13 | چانک و لایه‌های اطلاعات

اشتراک وفاداری (ماهی یک چایی)

می‌توانید از محتویات این باکس بگذرید و یک‌راست به سراغ نوشته اصلی بروید. قبل از خرید اشتراک وفاداری، مزایای آن را از طریق این پیوند مشاهده کنید. لطفا تنها بعد از خواندن «مزایای خرید اشتراک» اقدام به خرید کنید.

ما مدام در حال دریافت اطلاعات از دنیای بیرون به داخل مغز و در حافظه‌ی کاری‌مان‌ایم. این اطلاعات در ارتباط با دیگر داده‌های ذخیره شده در مغز ما، معنا و مفهوم پیدا می‌کنند. حالا اگر این اطلاعات را قطعه‌ی کوچکی از یک پازل در نظر بگیریم، زمانی که این قطعه در جای مناسبی قرار بگیرد، و تصویر قابل درکی به ما بدهد، یادآوری‌اش ساده‌تر خواهد شد؛ و البته پرواضح است که معنا و مفهوم آن را بهتر درک خواهیم کرد.

به قطعه‌های بزرگ از این اطلاعات که شامل تکه‌های کوچک می‌شوند، چانک می‌گوییم. چانک‌ها برای ما قابل درک و فهم‌اند و اطلاعات کوچکی که در یک چانک قرار می‌گیرد به واسطه‌ی ارتباطش با سایر تکه‌ها در تشکیل یک مفهوم کلی، بهتر در حافظه باقی می‌ماند و یاد گرفته می‌شود.

به تصویر زیر نگاه کنید. هر قطعه‌ی کوچک اطلاعات، در اصل معنای خاصی را تداعی نمی‌کند (تصویر سمت راست). شاید به سختی بتوان فهمید که دقیقا بیانگر چیست ولی وقتی در یک چانک قرار می‌گیرد، تازه معنا و مفهوم پیدا می‌کند (تصویر سمت چپ).

چانک و لایه‌های اطلاعات

در حالت متمرکز، چهار قسمت حافظه‌ی کاری شما، به قسمت‌های دیگر مغز برای تفسیر اطلاعاتِ ورودی، دسترسی دارد. زمانی که عصبانی، مضطرب یا تحت تنش روانی قرار دارید، این ارتباط به خوبیِ زمانی که سر حال و معمولی‌اید برقرار نمی‌شود. همین موضوع درک و فهم شما از مساله‌ای که با آن درگیر شده‌اید را سخت می‌کند. به همین خاطر عواملی مثل اضطراب، فهم شما و در نتیجه یادگیری را با مشکل مواجه می‌کند.

چانک‌ها یک شبکه ی عصبی، پیرامون مساله‌ای که در حال یادگیری آن‌اید را به وجود می‌آورند. این شبکه که از قرار حاوی اطلاعات مرتبط با موضوع مورد نظر است، درک بهتری را از اطلاعات جزئی به شما می‌دهد. مثلا زمانی که در حال یادگیری زبان به صورت متمرکزید، با تکرار و تمرین یک شبکه‌ی نورونی پیرامون کلمات مرتبط ایجاد خواهید کرد. این شبکه به مرور بزرگ و بزرگ‌تر شده و ارتباط بین اجزاء آن به شما در درک بهتر آن سرفصل کمک خواهد کرد.

اگر مهارتی را به صورت شبکه‌ی بزرگی از اطلاعاتِ بهم مرتبط یاد بگیرید، لازم نیست که برای به یادآوردن جزئیات، هر بار به قسمت‌های نامرتبط از مغز چنگ بیندازید. منظور از شبکه‌ی بزرگ اطلاعات، چانک‌های اطلاعاتی‌اند که به هم مرتبط شده و یک چانک یا شبکه‌ی بسیار بزرگ‌تر را ساخته‌اند؛ به این صورت چانک‌ها در لایه‌های منظم روی همدیگر قرار می‌گیرند، و درک شما از مطلب را بالا می‌برند. از طرفی دسترسی به یکی از آن‌ها مساوی‌ست با دسترسی با بقیه اطلاعات. در اصل یک روش ساماندهی شده برای یادگیری مهارت چیدن درست این اطلاعات در مغز است تا در زمان فراخوانی با دردسر مواجه نشویم.

مثلا پوشیدن یک کت را در نظر بگیرید. شما فقط به پوشیدن (چانک بزرگ) فکر می‌کنید، چرا که بقیه‌ی اجزاء (لایه‌های زیرین این چانک اطلاعاتی) به صورت خودکار در اختیار شما قرار می‌گیرند. شما فقط کافیست که بخواهید کت را بپوشید.

و اینکه اگر لطف کنید و به فایل صوتی موجود در کانال تلگرام () گوش دهید و نظرتان در خصوص ارسال فایل صوتی پست‌ها را نیز در این نظرسنجی درج کنید، سپاسگزارتان خواهم بود.

[polldaddy poll=9731118]

1 دیدگاه

  1. این کار شما عالیه که دوره learn how to learn رو اینجوری خلاصه نوشتید ممنون

1 بازتاب

  1. چطور بهتر یاد بگیریم | 14 | چگونه یک چانک بسازیم؟ - ایلولا

پاسخ دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد