هوش هیجانی / هوش احساسی چیست؟ البته به زبان ساده!

هوش هیجانی

اشتراک وفاداری (ماهی یک چایی)

می‌توانید از محتویات این باکس بگذرید و یک‌راست به سراغ نوشته اصلی بروید. قبل از خرید اشتراک وفاداری، مزایای آن را از طریق این پیوند مشاهده کنید. لطفا تنها بعد از خواندن «مزایای خرید اشتراک» اقدام به خرید کنید.

هوش هیجانی چیست؟ اگر نخواهم موضوع را پیچیده‌ کنم بهتر است پاسخی از نویسنده‌ی محبوب کُورا – داشکا زاپاتا – را برای‌تان نقل کنم.

{
یکی از برادرهای من همیشه می‌خواست که سرم مسخره‌بازی در بیاورد. گستاخ نبود ولی اذیتم می‌کرد.

اخیرا به شریکم گفتم که «برادرم همیشه من رو اذیت می‌کنه!» و او جوابم را اینگونه داد: «حرف رمز برادر جوان‌تر برای گفتنِ عبارت «دوستت دارم» همین است».

دیشب بعد از یک روز سخت و شلوغ کاری به خانه آمدم و با شریکم در خصوص مواردی از کار که مرا آزار می‌دهد صحبت کردم. جواب او این بود: «می‌فهمم که چقدر می‌تونه این موضوع آزار دهنده باشه، ولی فکر کنم که تو فقط خیلی خسته‌ای. برو توی اتاق خواب و یه خواب راحت برو و دوباره به همین موارد نگاه کن.»

فردا صبح احساس کردم که همه‌ی آن شکوه‌ها و غر غر کردن‌هایم سر آمده است.

ولی این مثال‌ها چه ربطی به هوش احساسی داشت؟ بگذارید حالا با علم به اتفاقاتی که برای من افتاده هوش احساسی را برای‌تان تعریف کنم.

هوش احساسی عبارت است از توانایی یک فرد برای شناسایی احساسات و لایه‌ی احساسات مخفی شده در زیر آن‌ها. چه برای خودشان چه برای دیگران.
}

به نظر می‌رسد که شریک داشکا، از هوش احساسی خوبی برخوردار باشد. توانایی تشخیص احساسات داشکا و همچین آن چیزی که در زیر آن احساسات در جریان است، نشان از هوش احساسی بالای او دارد.

اولین نفری باشید که نظر می‌گذارد

پاسخ دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد