پایتون برای همه | 13 | گزاره‌ها، عملوند و عملگرها

پایتون برای همه پایتون 3

اشتراک وفاداری (ماهی یک چایی)

می‌توانید از محتویات این باکس بگذرید و یک‌راست به سراغ نوشته اصلی بروید. قبل از خرید اشتراک وفاداری، مزایای آن را از طریق این پیوند مشاهده کنید. لطفا تنها بعد از خواندن «مزایای خرید اشتراک» اقدام به خرید کنید.

یک گزاره، واحدی از کُد است که مفسر پایتون توانایی اجرایش را داشته باشد. ما تا اینجا دو نوع گزاره دیده‌ایم: print برای چاپ یک عبارت و گزاره‌ی مربوط به گمارش یا اختصاص چیزی به متغیر (Assignment).
وقتی شما یک گزاره را در حالت تعاملی وارد می‌کنید، مفسر آن را اجرا و سپس نتیجه را نمایش می‌دهد. البته اگر نتیجه‌ی قابل مشاهده‌ای داشته باشد.
یک اسکریپت معمولا شامل یک سری گزاره می‌شود. اگر بیش از یک گزاره در اسکریپت داشته باشیم، نتیجه در زمانی که گزاره در داخل اسکریپت اجرا می‌شود، نمایش داده می‌شود. به عنوان مثال:

print(1)
x = 2
print(x)

خروجی زیر را خواهد داشت:

1
2

به دو نکته در اسکریپت بالا توجه داشته باشید. اول اینکه گزاره‌ها به ترتیب از بالا به پایین خوانده شدند و دوم اینکه دومین گزاره یعنی x = 2 در اسکریپت بالا یک گزاره‌ی گمارشی‌ست و خروجی قابل نمایش ندارد.

عملوند و عملگرها

پیش از هر چیز تعریف عملوند و عملگر ضروری به نظر می‌رسد.

عملگر عبارت است از نشانه‌های ویژه‌ای که برای محاسبه به کار می‌رود. مانند جمع یا ضرب. مقادیری که عملگر بر روی آن‌ها اعمال می‌شود، را عملوند می‌گویند. شاید بد نباشد تعریف عملوند و عملگر را از ویکی‌پدیا نیز نقل کنیم:

عملوند: در ریاضیات و برنامه‌نویسی رایانه، یک عملوند هدف یک عملیات ریاضی است. هر عبارت که بین دو عملگر قرار بگیرد و یا بعد از یک عملگر بیاید یک عملوند محسوب می گردد.

عملگر: در ریاضیات، یک عملگر تابعی است که بر تابعی دیگر اعمال می‌شود. در مواردی ممکن است یک عملگر را یک عمل ریاضی گویند مانند «عمل جمع» که در اصل عملگر جمع می‌باشد. در علوم کامپیوتر پس از تعریف متغیرها و مقدار دادن به آنها٫ عملیاتی روی آنها انجام می‌شود. انجام عملیات توسط عملگر صورت می‌گیرد.

عملگرهای + و – و * و / و // و ** به ترتیب جمع، تفریق، ضرب، تقسیم، تقسیم مسطح و به‌توان‌رساندن را انجام می‌دهند. به مثال‌های زیر توجه کنید:

20 + 32
hour - 1
hour * 60 + minute
minute / 60
5 ** 2
(5 + 9) * (15 - 7)

بین عملگر تقسیم در پایتون ‎2.x و پایتون ‎3.x تفاوت‌هایی وجود دارد.در پایتون ‎3.x نتیجه‌ی تقسیم یک عدد اعشاری خواهد بود.

>>> minute = 59
>>> minute/60
0.9833333333333333
>>>

در پایتون ‎2.x اگر دو عدد صحیح را بر هم تقسیم می‌کردیم، نتیجه هم یک عدد صحیح بود:

>>> minute = 59
>>> minute / 60
0

برای اینکه در پایتون ‎3.x به نتیجه‌ی مشابه پایتون ‎2.x یعنی یک عدد صحیح برسید، از عملگر // استفاده کنید:

>>> minute = 59
>>> minute//60
0
>>>

در پایتون ‎3.x نتیجه‌ی تقسیم بیشتر به چیزی که از یک حساب‌کتاب درست و ماشین‌حساب انتظار دارید شبیه است.

این نوشته تحت مجوز کرییتیو کامنز BY – NC و حمایت موسسه تحقیقاتی رامونا ارائه می‌شود. شما می‌توانید با توجه به مفاد این گواهی از آن استفاده کنید.

اولین نفری باشید که نظر می‌گذارد

پاسخ دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد