پایتون برای همه | 15 | عملگر پیمانه | عملیات بر روی رشته

پایتون برای همه پایتون 3

اشتراک وفاداری (ماهی یک چایی)

می‌توانید از محتویات این باکس بگذرید و یک‌راست به سراغ نوشته اصلی بروید. قبل از خرید اشتراک وفاداری، مزایای آن را از طریق این پیوند مشاهده کنید. لطفا تنها بعد از خواندن «مزایای خرید اشتراک» اقدام به خرید کنید.

عملگر پیمانه، بر روی اعداد صحیح اعمال شده، و باقیمانده عملوند اول بر دوم را به دست می‌آوررد. گیج‌کننده بود؟ به زبان ساده‌تر، فرض کنید که دو عدد ۵ و ۲ را در اختیار دارید؛ حاصل تقسیم پنج بر دو، می‌شود ۲ به عنوان خارج قسمت، و ۱ به عنوان باقیمانده. عملگر پیمانه در برنامه‌نویسی، وظیفه‌ی نشان دادن باقیمانده را به عهده می‌گیرد.
از آنجا که اگر یکی از عملوندها عدد اعشاری باشد، خارج قسمت نیز اعشاری خواهد شد، و عملا باقیمانده نخواهیم داشت، این عملگر تنها بر روی اعداد صحیح قابل اجراست.
نشانه‌ای که برای عملگر پیمانه در پایتون و البته بسیاری دیگر از زبان‌های برنامه‌نویسی استفاده می‌شود، علامت درصد ‎%‎ است. به مثال زیر توجه کنید:

>>> quotient = 7 // 3
>>> print(quotient)
2
>>> remainder = 7 % 3
>>> print(remainder)
1

خب هفت تقسیم بر سه، دو می‌شود به علاوه‌ی یک به عنوان باقیمانده که در مثال بالا دیدید. عملگر پیمانه از آنچه که در آینه به نظر می‌رسد به شما نزدیک‌تر است و در آینده خواهید فهمید که این عملگر چقدر به کارتان خواهد آمد. مثلا فرض کنید می‌خواهید ببینید که X بر Y بخش‌پذیر است یا خیر. اینجا با استفاده از عملگر پیمانه و بررسی خروجی آن به راحتی می‌توانید نتیجه را بیرون بکشید.
نمونه‌ی دیگر استفاده از عملگر پیمانه، بیرون کشیدن عدد یا عددهای سمت راست از یک مقدار است. چگونه؟ مثلا ما عدد 458‎ را داریم که یک رقم سمت راست آن 8 است. حالا با استفاده از عملگر پیمانه آن را اینگونه استخراج می‌کنیم:

>>> 458 % 10
8

حالا فرض کنید که دو رقم سمت راست را نیاز دارید. به مثال زیر دقت کنید:

>>> 458 % 100
58

عملیات بر روی رشته
عملگر ‎+‎ برای استرینگ‌ها یا رشته‌ها هم کارایی دارد ولی این کارایی متفاوت با نوع ریاضی آن است. ‎+‎ رشته‌ها را بهم پیوند می‌دهد یا به عبارتی زنجیره‌بندی می‌کند. بگذارید با مثالی به شما نشان دهم زمانی که از ‎+‎ برای زنجیره‌بندی استفاده می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد.

>>> first = 10
>>> second = 15
>>> print first + second
25
>>> type(first)
<type 'int'>
>>> type(second)
<type 'int'>
>>> first = '10'
>>> second = '15'
>>> print first + second
1015
>>> type(first)
<type 'str'>
>>> type(second)
<type 'str'>
>>>

در مثال بالا ما دو بار ۱۰ و ۱۵ را با هم جمع بستیم. مرتبه‌ی اول آن‌ها را بدون علامت نقل‌قول به متغیرهایشان شناساندیم و در مرتبه‌ی دوم با استفاده از علامت نقل‌قول. علامت نقل‌قول به متغیر می‌گوید که نوع این مقدار رشته یا استرینگ است. در مثال اول، پایتون با دو عدد ریاضی سر و کار دارد و آن‌ها را به صورت ریاضی با هم جمع می‌زند. در مثال دوم، پایتون با دو رشته سر و کار دارد و آن‌ها را زنجیره‌بندی می‌کند. یعنی آخر اولی را به اول بعدی و همین‌طور تا آخر همه را به هم پیوند می‌دهد. در مثال ما ۱۰ را با ۱۵ پیوند داد و خروجی ۱۰۱۵ را چاپ کرد.

این نوشته تحت مجوز کرییتیو کامنز BY – NC و حمایت موسسه تحقیقاتی رامونا ارائه می‌شود. شما می‌توانید با توجه به مفاد این گواهی از آن استفاده کنید.

اولین نفری باشید که نظر می‌گذارد

پاسخ دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد