ترسناک‌ترین تئوری شناخته شده توسط بشر چیست؟ من گرایی

من گرایی

اشتراک وفاداری (ماهی یک چایی)

می‌توانید از محتویات این باکس بگذرید و یک‌راست به سراغ نوشته اصلی بروید. قبل از خرید اشتراک وفاداری، مزایای آن را از طریق این پیوند مشاهده کنید. لطفا تنها بعد از خواندن «مزایای خرید اشتراک» اقدام به خرید کنید.

من گرایی (Solipsism) نظریه‌ای‌ست که می‌گوید، ذهن شما مطمئنا وجود دارد، ولی وجود هر چیز دیگری که بیرون از آن است، غیرقابل اثبات و اتکا است. در نتیجه ممکن است دنیای بیرون از ذهن شما اصلا وجود خارجی نداشته باشد.

به عبارت ساده‌تر این نظریه می‌گوید که ممکن است که تنها موجود هوشیار کل جهان هستی، فقط و فقط شما باشید؛ و خود جهان هستی، شاید اصلا وجود خارجی نداشته باشد. شما جهان را در ذهن خود ساخته‌اید. هر کسی که می‌بینید، خیال‌پردازی ذهن شماست. حتی ممکن است که شما در خواب به سر ببرید و در حال دیدن رویا باشید. مورفئوس یک نقل‌قول مشهور دارد که می‌گوید:

نئو، آیا تا حالا رویایی داشتی که اونقدر برات واقعی بوده باشه که تشخیص ندی خواب بوده یا رویا؟ اگه نتونی از اون خواب بیدار بشی چی؟ چطور قراره فرق اون رویا رو با جهان واقعی تشخیص بدی؟

شاید ما در راه رسیدن به یک ستاره‌ایم. ستاره‌ای که نود سال با ما فاصله دارد. ممکن است راهی پیدا کرده‌ایم که برای نود سال – که در راه رسیدن به آن ستاره‌ایم – به خواب برویم و اکنون در حال رویا دیدن در طول آن نود سال‌ایم.

نفس گرایی

و می‌دانید ترسناک‌ترین قسمتش چیست؟ اینکه نمی‌توانید اثبات کنید که چنین نظریه‌ای صحت ندارد.

من گرایی می‌تواند برای مقاصد خوب یا بد به کار گرفته شود. مثلا با توسل به آن، می‌تواند تا حدود زیادی تنش موجود در این نوع نگاه که دیگران در خصوص شما چه فکر می‌کنند را از بین ببرید.

البته این نوع فکر می‌تواند از شما یه شخص بی‌رحم نیز بسازد. انتخابش با شماست…

اولین نفری باشید که نظر می‌گذارد

پاسخ دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد