فشار خون، چرا بهتر است فشار خون را در خانه اندازه بگیرید

فشار خون و چارت

اشتراک وفاداری (ماهی یک چایی)

می‌توانید از محتویات این باکس بگذرید و یک‌راست به سراغ نوشته اصلی بروید. قبل از خرید اشتراک وفاداری، مزایای آن را از طریق این پیوند مشاهده کنید. لطفا تنها بعد از خواندن «مزایای خرید اشتراک» اقدام به خرید کنید.

فشار خون یک عدد ثابت نیست و ساعت به ساعت و گاهی دقیقه به دقیقه تغییر می‌کند. این بالا و پایین شدن آنقدر زیاد است که بررسی فشار خون در خانه را معقول می‌کند؛ چرا که به این صورت شما درک بهتر و معقول‌تری از فشار خون خود – نسبت به چک‌کردن گاه و بی‌گاه آن در مطب دکتر و با شرایط مطب – خواهید داشت.

ولی چه چیزهایی می‌تواند بر روی فشار خون شما تاثیر بگذارد؟ موارد زیادی وجود دارد که در زیر به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • بلند شدن از روی صندلی
  • دیدن یک شوی مهیج در تلویزیون
  • خوردن غذا
  • گوش کردن به یک موزیک آرامش‌بخش
  • استرس و تنش
  • زمان (بله حتی جایگاه خورشید در آسمان هم می‌تواند بر فشار خون تاثیر بگذارد)

در حقیقت انجمن قلب امریکا، ASH و PCNA از کسانی که مشکل فشار خون دارند، یا خطر ابتلا به آن در کمین‌شان است می‌خواهد که مهارت اندازه‌گیری فشار خون را خودشان یاد بگیریند. اندازه‌گیری فشار خون در خانه دلایل خوب زیادی دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیدا کردن مقدار واقعی فشار خون. مقداری که دکتر یا پرستار از شما می‌گیرد، تنها یک فریم کوچک از فیلم سینماییِ فشار واقعی شما را نشان می‌دهد. گاهی این مقدار به عدد نرمال فشار خون شما نزدیک است ولی این موضوع همیشه هم صادق نیست.

برای نمونه، تشخیص ابتلا به فشارِ خون در مطب دکتر برای ۲۰ درصد افراد به خاطر استرس ناشی از ملاقات دکتر و بالا رفتن موقت فشار خون به خطا می‌رود. در حالی که این افراد دارای فشارِ خون نرمال هستند. در طرف دیگر هم افرادی هستند که در مطب دکتر فشار نرمالی دارند، در حالی که به فشار خون مبتلا هستند.

کنترل شما را بهبود می‌بخشد. افرادی که فشار خون خود را در خانه بررسی می‌کنند، بهتر آن را مدیریت کرده و تحت کنترل می‌گیرند. به نظر می‌رسد که بازخوردهای وقت‌به‌وقت به کنترل بهتر فشارِ خون کمک می‌کند. به جای بررسی هر چند ماه یک بار فشارِ خون، اندازه‌گیری هفته‌ای یا چندبار در ماه به شما کنترل بهتری خواهد داد.

از طرفی افرادی که سلامتشان را به دستان خودشان می‌سپارند، کنترل بهتری بر روی احوالات خود نسبت به کسانی که همه چیز را به دکتر می‌سپارند دارند.

روند پیشرفت خودتان را پیگیری می‌کنید. شما نمی‌توانید بفهمید که فشارِ خون‌تان در طول زمان بهتر یا بدتر شده است. اندازه‌گیری آن در خانه اطلاعات خوبی را در خصوص سبک زندگی و داروهایی که استفاده می‌کنید به شما می‌دهد. به این صورت اینکه چه چیزی برای‌تان بهتر است راحت‌تر مشخص می‌شود.

در زمان و داروهای خود صرفه‌جویی خواهید کرد. بررسی فشارِ خون در خانه رفت و آمدهای کمتری به مطب دکتر را شامل می‌شود. اگر هم به white-coat hypertension مبتلا باشید باعث می‌شود که اصلا نیازی به آن قرص‌هایی که دکتر تجویز می‌کند نداشته باشید. white-coat hypertension به افزایش فشارِ خون در مطب دکتر به خاطر شرایط آنجا گفته می‌شود.

جزو سی نفری باشید که فشارِ خون را بهتر کنترل می‌کنند. از هر ۱۰۰ نفر مبتلا به فشار خون بالا، بیشتر از ۷۰ مورد آن را تحت کنترل ندارند. با اندازه‌گیری آن در خانه و بازتاب گرفتن از رفتارهایتان بهتر آن را مدیریت خواهید کرد.

به عنوان نمونه یک مطالعه نشان داد افرادی که فشارِ خون خود را در خانه اندازه‌گیری می‌کنند و آن را به داروشناس – برای دریافت توصیه – ایمیل می‌کنند، با احتمال بسیار بالاتری فشارِ خون‌شان را – نسبت به افرادی که فشار خون را هرازگاهی در مطب دکتر یا به ندرت در خانه چک می‌کنند – در منطقه‌ی امن نگه می‌دارند.

چه کسانی بایستی که فشار خون‌شان را در منزل اندازه بگیرند؟

چک کردن فشار خون

اگر شما جزو پنج گروه پایین هستید، بهتر است نسبت به اندازه‌گیری فشارِ خون به صورت مستمر در خانه اقدام کنید:

  • افرادی که سابقه فشارِ خون دارند و یا مشکوک به ابتلا به فشار خون می‌باشند. این گروه نیز شامل افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ یا بیماری مزمن کلیه می‌شوند. خطر ابتلا به فشار خون در این افراد بسیار بالاست.
  • زنان باردار. یک عارضه‌ی جانبی و رایج حاملگی که مشکل‌ساز نیز هست، ابتلا به فشارِ خون بالاست.
  • افرادی که اضافه وزن دارند.
  • سیگاری‌ها و کسانی که به دود وابسته‌اند.
  • افراد با سابقه‌ی خانوادگی فشار خون.

میزان فشار خون نرمال چقدر است؟

چارت فشار خون

توضیح تصویر بالا:
بنفش: ۹۰ روی ۶۰ و پایین‌تر: فشارِ خون پایین. فشار خون پایین چیز زیاد بدی نیست و لازم نیست که نسبت به آن نگران باشید. در افراد با فشارِ خون پایین خطر حمله مغزی و قلبی نیز کاهش پیدا می‌کند. با این حال در موردهای خاصی ممکن است برای شما مشکل ایجاد کند. برای این موارد با پزشک خود مشورت کنید.

سبز: بالاتر از ۹۰ روی ۶۰ و پایین‌تر از ۱۲۰ روی ۸۰. فشار خون ایده‌آل. خب طبیعتا لازم نیست نگران چیزی باشید.

زرد: بالاتر از ۱۲۰ روی ۸۰ و پایین‌تر از ۱۴۰ روی ۹۰. فشارِ خون نرمال ولی کمی بالاتر از آنچه که باید باشد. در این مرحله بهتر است تغییرات لازم در سبک زندگی – مثل کم کردن نمک از رژیم غذایی، خوردن بیشتر میوه و سبزیجات، کم کردن وزن و ورزش کردن – برای پایین آوردن فشار خون انجام شود.

قرمز: بالاتر از ۱۴۰ روی ۹۰ (برای چند هفته مستمر). شما فشارِ خون بالایی دارید و لازم است که سبک زندگی خود را از همین الان تغییر دهید. همچنین بهتر است که هرچه زودتر به دکتر برای مشاوره مراجعه کنید.

اگر هر کدام از عددهای بالا و پایینِ فشار خون از محدوده‌ی زرد برای چند هفته رد شدند، بهتر است که با پزشک مشورت کنید.

در مقاله‌ی فردا روش صحیح اندازه‌گیری فشارِ خون را شرح خواهیم داد. (اینجا کلیک کنید)

منابع: انتشارات سلامت دانشگاه هاروارد

BloodPressureUK

اولین نفری باشید که نظر می‌گذارد

پاسخ دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد